Na targach Gamescom 2023 mieliśmy okazję spotkać się z producentem ZZZ, Zhenyu Li, aby omówić crossovery, zawartość, aktualizacje i potencjalny port na Nintendo Switch.
W ostatnich latach Hoyoverse szturmem podbiło mobilny świat. Genshin Impact w dalszym ciągu jest jedną z najbardziej lubianych gier RPG na rynku, a gra Honkai Star Rail stała się hitem wśród fanów, wydana na początku tego roku. Zaufaj mi, kilku członków zespołu PT żyje i oddycha tymi grami, więc kiedy otrzymaliśmy ekscytującą okazję do rozmowy z Hoyoverse na temat nadchodzącej gry RPG typu roguelike Zenless Zone Zero, nie mogliśmy przepuścić takiej okazji.
Nadal nie ma ustalonej daty premiery Zenless Zone Zero, ale czas spędzony z grą na targach Gamescom 2023 był, jak wskazuje nasza zapowiedź Zenless Zen Zero, obiecujący. Jako roguelike reprezentuje gatunek, z którym Hoyoverse nie miał wcześniej do czynienia, ale nasz krótki czas spędzony z nim sugeruje, że zespół programistów jest więcej niż gotowy na to zadanie. Znakomita gra stworzona przez firmę stojącą za Honkai Impact 3rd, Genshin Impact i Honkai Star Rail nie jest jednak zaskoczeniem, ponieważ Hoyoverse jest dobrze znane z jakości swoich gier wideo.
W ciągu kilku miesięcy od pierwszego ujawnienia Zenless Zone Zero zespół PT miał kilka palących pytań i na szczęście dla nas rozmawialiśmy z producentem ZZZ Zhenyu Li, który był więcej niż szczęśliwy, mogąc omówić przejście Hoyo do gatunku roguelike, jak te elementy roguelike wpłynąć na tradycyjny system gacha gier Hoyovers, jeśli możemy spodziewać się częstych aktualizacji, potencjalnych crossoverów i nie tylko.
Być może rzeczą, która najbardziej intryguje zespół Pocket Tactics, jest skok w gatunek roguelike, ale Li ma prostą odpowiedź na pytanie, dlaczego Hoyo poszerza swoje horyzonty, wyjaśniając: „Sam uwielbiam grać w gry zawierające elementy roguelike, więc to jest dlaczego zdecydowałem się to zrobić.” Szczerze mówiąc, jaki musi być inny powód? Producent kochający gatunek i zagłębiający się w niego tylko pomaga zapewnić fanom dokładnie to, na co zasługują. Zasadniczo jest to prezent od jednego fana dla drugiego, choć nie możemy powstrzymać się od zastanowienia się, jaką rolę mogą odegrać elementy gacha z Genshin Impact i HSR.

Cóż, Li mówi nam, że „nie sądzi, że element gacha naprawdę robi tak dużą różnicę”. Jeśli chodzi o Zenless Zone Zero, mówi: „To, co jest naprawdę wyjątkowe w tej wersji, to przede wszystkim treść. Myślę, że to właśnie jest naprawdę ważne. Do tego dochodzi fakt, że połączyliśmy to z elementami rogue.” Jednakże, chociaż Li tak postrzega elementy gacha w grze RPG typu roguelike, dodaje, że „być może można na to spojrzeć z innego punktu widzenia”.
Szczerze mówiąc, czy to nie jest część tego, co czyni gry wyjątkowymi? Kiedy producent i zespół programistów mają odmienne poglądy na temat innych twórców, pomaga to w tworzeniu różnych doświadczeń, a ja na przykład uwielbiam patrzeć, jak gatunki, mechanika i rozgrywka są traktowane na różne sposoby. Jak wyjaśnił Li, nie ma jednego ustalonego wzoru.
Poza faktem, że ZZZ jest grą typu roguelike RPG, nie możemy nie zwrócić uwagi na estetykę gry i pewne podobieństwa do HSR i Honkai Impact 3rd w środowisku wymagającym dużej ilości technologii. Jednak Zenless Zone Zero dość wyraźnie ma swoją tożsamość. Jest wysoki i oddalony od poprzednich gier Hoyoverse. Jeśli chodzi o ten pogląd, Li mówi: „zaawansowany technologicznie? Może, mam na myśli, że są w tym elementy science-fiction, z pewnością tak. Ale tak naprawdę skupiliśmy się na miejskiej tożsamości gry”. Miejski charakter roguelike RPG z pewnością pomaga grze odróżnić się od innych gier. Li twierdzi, że „celowo staramy się usunąć być może pewne elementy science fiction”.
Jednak nie wszystkie z nich zniknęły, jak kontynuuje Li, „nie chcę powiedzieć, że wszystkie zniknęły, ale tak naprawdę skupiamy się na miejskiej części tej tożsamości i to powinno [ZZZ] oprócz Honkai Impact 3rd i Star Rail.” Wydaje się, że to dobry ruch w przypadku gatunku roguelike, ponieważ choć popularne elementy science fiction są nadal obecne, ZZZ wyróżnia się miejskim otoczeniem, które z pewnością zaintryguje graczy.
Biorąc jednak pod uwagę różnice w tożsamości gry, zapytaliśmy, czy pełnomocnicy mają pełnić podobną rolę jak Traveller z Genshin Impact i Trailblazer z HSR. Jak wiedzą fani Hoyo, Podróżnik jest główną grywalną postacią w Genshinie, podczas gdy Trailblazer jest taki sam w HSR, przy czym obie gry oferują na początku gry dwie postacie do wyboru – mężczyznę lub kobietę.
Chociaż może być dwóch pełnomocników, tak jak jest dwóch Przecieraczy szlaków i Podróżników, Li mówi nam: „Myślę, że różnią się one pod względem sposobu, w jaki pełnią także pracę Pełnomocnicy. Wykonują określone zadania, prawda? Mają swoją własną funkcję w grze.” To tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o to, co odróżnia Proxy od bohaterów, którzy byli przed nimi. Jak mówi Li: „To bardzo niezależne role i niezależne postacie”.

Jednak dla nas najbardziej interesującą rzeczą w przypadku proxy jest to, że gracze definiują, kim są. Li wyjaśnia, że „w pewnym stopniu, o ile mi wiadomo, jeśli chodzi o rozwój, na jakim się znajdujemy, także gracze tak naprawdę definiują te role”. Krótko mówiąc, gracze „mogą wnieść wiele ze swojego charakteru i przenieść go na role”. Jest to bardzo lubiana część gier RPG, ponieważ pozwala w pełni zanurzyć się w grze. Możesz nadać bohaterowi własny charakter i uformować go na swój obraz. Można powiedzieć, że w ZZZ „gracze sami tworzą proxy”, przynajmniej w pewnym sensie.
Teraz, gdy omówiliśmy podobieństwa i różnice między Zenless Zone Zero a innymi tytułami Hoyoverse, być może uda nam się odkryć możliwość crossoverów z siostrzanymi grami roguelike. Niestety, jeśli masz nadzieję, że w ZZZ pojawią się Twoje ulubione postacie z Genshina lub HSR, możesz mieć pecha. Przynajmniej na razie. Li mówi nam, że „nie sądzę, że na dzień dzisiejszy znaleźliśmy naprawdę dobry punkt wyjścia, aby to osiągnąć”. Zamiast narzucać problem na siłę, zespół odpowiedzialny za ZZZ wolałby, aby crossover „wystąpił naturalnie i dlatego jeszcze tego nie zrobiliśmy”.
Jest jednak nadzieja, ponieważ Li wyjaśnia: „Nie oznacza to, że tego nie zrobimy; z pewnością istnieje taka możliwość, ale jak dotąd nie znaleźliśmy sposobu, w jaki naprawdę by to pasowało. Co więcej, załóżmy, że zespół miałby wprowadzić istniejącą postać z innej gry. W takim przypadku woleliby „trochę go odnowić”, co zasadniczo doprowadziłoby do powstania innej postaci „z nowymi cechami”.
Jeśli chodzi o subtelne nawiązania do innych gier, warto wiedzieć, czy możesz się ich spodziewać po tym, jak gracze zauważyli, że frakcja Belobog Heavy Industries w ZZZ ma tę samą nazwę co miasto w Honkai Star Rail. Cóż, nie, to nie jest ukłon ani nie jest to powiązanie. Według Li to powiązanie między grami jest „całkowicie przypadkowe”. Zgadza się, to po prostu genialny zbieg okoliczności, a biorąc pod uwagę to, co Li chce zrobić z ZZZ, można śmiało powiedzieć, że wszelkie inne ciekawe ciekawostki również są przypadkowe.
„To, co naprawdę chciałem zrobić z tym produktem, to naprawdę zapewnić graczom mnóstwo świeżej zawartości. Myślę więc, że jest to trochę przypadkowe, ponieważ tak naprawdę stworzyliśmy wszystko od zera. Skoro mowa o tworzeniu rzeczy od zera, nie mogliśmy nie zapytać, czy gracze ZZZ mogą spodziewać się częstych aktualizacji, aby zapewnić dostęp do świeżej zawartości. Dobre wieści. Li mówi nam, że „będą pojawiać się kolejne aktualizacje, to też jest dla nas bardzo ważne, naprawdę ważne jest dla nas, abyśmy mogli dostarczać aktualizacje”.
Myśl o nowej zawartości i aktualizacjach po premierze gry jest obecnie ekscytująca tylko dla graczy na komputerach PC i urządzeniach mobilnych, ponieważ to są platformy, na których wydawana jest gra. A co z graczami Nintendo Switch? Czy mogą spodziewać się gry RPG typu roguelike na swojej ukochanej platformie? Według Li jest to prawdopodobne. „Z pewnością zastanawiamy się, jak udostępnić tę grę na różnych platformach, w tym na Nintendo”. Jedynym problemem jest to, że „prawdopodobnie zajmie nam to trochę więcej czasu, zanim tak się stanie”.
Choć wydaje się, że premiera na Nintendo Switch już za jakiś czas, nie możemy się doczekać premiery Zenless Zone Zero na PC i urządzeniach mobilnych. Nie możemy wystarczająco podziękować Li za poświęcony mu czas i na pewno nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, co ZZZ ma do zaoferowania i doświadczyć, co naprawdę czyni go tak odmiennym od Genshin Impact i Honkai Star Rail.
A skoro już o tym mowa, jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co dzieje się w innych grach Hoyoverse, nasze przewodniki po wydarzeniach Genshin Impact i Honkai Star Rail są świetną lekturą. Mamy także listy kodów Genshin Impact i Honkai Star Rail, jeśli masz ochotę na jeden lub dwa gratisy.