Recenzja gry fabularnej Old Gods of Appalachia: "Świat pełen przesądów i prawdziwego zła" Autor: Samantha Nelson, opublikowana 9 listopada 23 recenzja
Produkt A bardzo udana kampania na Kickstarterzegra fabularna Old Gods of Appalachia zmienia świat podcastu z antologii horrorów w odpowiednio upiorną i narracyjną grę planszową. Choć ma wiele do zaoferowania słuchaczom, którzy chcieliby stawić czoła agentom Wewnętrznej Ciemności, korzystając z sekretów przekazywanych przez babcie, dostarcza także wystarczająco wciągającej fabuły, aby pozyskać nową publiczność szukającą nowatorskiego spojrzenia na horror.
Podcast Old Gods of Appalachia rozgrywa się w alternatywnej wersji Appalachów z początku XX wieku, gdzie góry kryją starożytne okropności, które poruszają się pod kilofami górników kopiących coraz głębiej w ciemność. Te potwory mogą szeptać do zdesperowanych, zapewniając im potężne dobrodziejstwa w zamian za służbę. Ale można z nimi walczyć także dzięki sile zwartej społeczności, magii przekazywanej z pokolenia na pokolenie i surowej potędze samej krainy.
To świetna gra dla fanów ludowego horroru, w której będziesz zagłębiać się w odległe osady rządzone przez czarownice i nawiedzone lasy, w których możesz zgubić się na zawsze. Zawiera także motywy korupcji i starożytnego zła, które można znaleźć w opowieściach Lovecrafta, bez specyficznego bagażu mitów o Cthulhu – tytułu, którego wpływ przeważa nad wieloma najlepszymi stołowymi grami RPG.
Funkcje i wygląd
Cena | 69,99 USD / 62,49 GBP |
Wieczność | 12+ |
System | Szyfrować |
Gracze | 1 – 6 |
Trwa | 2 – 3 godziny na sesję |
Złożoność | Umiarkowany |
Graj, jeśli sprawia Ci to przyjemność | Starzy bogowie Appalachów, Zew Cthulhu, Dziwne westerny |
- Niezwykle sugestywna sztuka
- Książka polega głównie na zapewnieniu haków fabularnych
- Zawiera listę kontrolną zgody dla Twoich graczy
Książka jest pełna cytatów z podcastu Old Gods of Appalachia, a graczy, a zwłaszcza GMów, zachęcamy do słuchania, aby lepiej poznać atmosferę i historie z okolicy. Nie jest to jednak wymagane, biorąc pod uwagę, jak wiele szczegółów włożono w opracowanie wersji każdego ze stanów regionu, opracowanej przez Starych Bogów Appalachów, ich najważniejszych punktów zainteresowania oraz zamieszkujących je ludzi i przerażających nadprzyrodzonych istot. Duża wstawka z mapą przedstawia skalę obszaru i względne położenie miast i miasteczek.
Sztuka jest również bardzo sugestywna. Obrazy zapewniają przytulny wystrój scenografii (jak rodzina w piwnicy wypełnionej słoikami z marynowanymi warzywami), a także nawiązują do horroru ze zdjęciami duchów i stworzeń mitologicznych.
W bardziej przyziemnym posunięciu zaleca się udostępnienie graczom listy kontrolnej zgody, ponieważ sceneria historyczna zawiera straszne elementy nadprzyrodzone, ale także przyziemne okropności, takie jak rasizm, tortury i brutalność policji. Jednak sama książka nie porusza zbyt wiele kwestii związanych ze światem rzeczywistym, pozwalając GMom decydować, ile rzeczywistej historii chcą wykorzystać w swoich alternatywnych Appalachach.
Chociaż na końcu książki znajdują się dwie krótkie przygody, gra przeważnie daje MG mnóstwo wątków fabularnych, z którymi gracze mogą pracować podczas eksploracji świata. Zachęca się ich, aby nie martwili się zbytnio o dopasowanie do narracji podcastu i nadanie scenerii własnej, opowiadając historie o złowrogich miastach korporacyjnych, kaznodziejach mających zbyt dużą władzę i spektakularnych katastrofach górniczych.
Rozgrywka
- System Cypher skupia się na narracji, a nie na sztywnej mechanice
- Większy nacisk na włamania GM w celu zbudowania horroru
- Postacie są złożone i mają bogate połączenia z innymi komputerami i światem
Gra RPG Old Gods of Appalachia korzysta z systemu Cypher wprowadzonego w Numenerze i rozwiniętego w podręczniku Cypher System Rulebook. Z łatwością mogłaby to być książka z ustawieniami, biorąc pod uwagę, ile stron poświęcono na opisanie głównych zasad gry z zaledwie kilkoma modyfikacjami, takimi jak zmiana nazwy typu postaci Wojownika na Obrońca lub skupienie się Shepherds Spirits na Fears No Haints.
Ale Starzy Bogowie Appalachów dobrze wykorzystują system Cypher, zwłaszcza jego tytułowe przedmioty jednorazowego użytku. Gracze mogą znaleźć ogromną różnorodność tematycznych dobrodziejstw, od wypełnionej ziołami świecy, która może powstrzymać kogoś przed śmiercią, gdy się pali, po szarlotkę tak dobrą, że przywróci ci część sił.
Każda moc ma swoją cenę
Gra RPG Old Gods of Appalachia opiera się również na opcjonalnej regule trybu horroru zawartej w zestawie zasad Cypher System, dzięki czemu MG staje się coraz łatwiejszy w dodawaniu włamań, które utrudniają życie graczom, gdy potężne istoty zaczynają zauważać ich działania i poruszać się przeciwko nim. Artefakty, magiczne przedmioty, które w systemie podstawowym mogą zostać wyczerpane w wyniku wyniku rzutu kostką, zamiast tego mogą „przyjść do użytku”. Kiedy tak się stanie, stają się bezczynni, dopóki gracze nie zapłacą jakiegoś kosztu tematycznego, takiego jak krwawa ofiara lub wyświadczenie przysługi wiedźmie, która w ogóle stworzyła artefakt. Wpływ mechaniczny jest w dużej mierze taki sam, ale jest to świetne wykorzystanie motywu gry, że każda moc ma swoją cenę.
Czy warto kupić grę fabularną Old Gods of Appalachia?
Jeśli jesteś fanem podcastu Old Gods of Appalachia lub ogólnie interesujesz się horrorem ludowym, gra RPG Old Gods of Appalachia zapewnia bogate otoczenie do gry i mocne wprowadzenie do wszechstronności systemu Cypher. Gra dostarcza mnóstwo materiału do wymyślania postaci i fabuł w świecie pełnym przesądów i prawdziwego zła.
Gra RPG Old Gods of Appalachia byłaby bardziej wartościowa dla weteranów Cypher jako książka o scenerii, która nie przedrukowuje podstawowych zasad, ale nadal mogłaby być warta dodania do kolekcji każdego, kto szuka nowych sposobów na przestraszenie swoich graczy.