W naszym wywiadzie dla Keywords Studios Brazil dowiadujemy się więcej o grach mobilnych w Ameryce Łacińskiej, o tym, jak nowa technologia zmieniła grę, oraz o trudnych strefach czasowych.
Niewielu może zaprzeczyć, że branża gier ma coś w rodzaju uprzedzeń wobec zachodnich i azjatyckich programistów i wydawców. Lubimy studia takie jak Nintendo, Hoyoverse i inne, podczas gdy ci spoza naszej małej sfery świadomości często muszą dążyć do tego samego rodzaju uznania. Kiedy więc zaproponowano nam rozmowę z brazylijskim oddziałem Keywords Studios, pomyśleliśmy, że nadrobimy trochę strat i dowiemy się więcej o telefonach komórkowych w Ameryce Łacińskiej.
Na naszą rozmowę z Keywords Brazil udało nam się znaleźć trochę czasu z Marcio Sguilaro, kierownikiem Audio LOC studia w oddziale Ameryki Łacińskiej. Wraz z ekspansją Keyword w Brazylii, która trwa już ósmy rok, Sguliaro ma wiele do powiedzenia na temat tego, czego nauczył się podczas pracy w firmie i jak wiele zmieniło się w tak krótkim czasie. Więc bez dalszych ceregieli przejdźmy do naszej dyskusji.
Pocket Tactics – Po pierwsze, w kontekście, czy możesz nam powiedzieć, co robisz w Keywords Studios?
Marcio Sguilaro – Tak, na pewno! Jestem kierownikiem ds. dźwięku w dziale usług lokalizacji dźwięku w São Paulo w Brazylii. Zajmuję się wszystkimi zadaniami związanymi z produkcją i zarządzam naszym fantastycznym 23-osobowym zespołem.
Wiemy, że w Brazylii jest obecnie ponad 88 milionów graczy mobilnych. Jak bardzo różni się ta branża w szerszej Ameryce Południowej w porównaniu z początkiem Keywords Studios?
Gdy Keywords pojawił się w Brazylii w 2015 roku, skupiał się głównie na tłumaczeniu tekstu. Lokalizacja dźwięku wciąż zyskiwała na popularności w Pt-Br (brazylijskim portugalskim), a nasz rynek nie był nawet w przybliżeniu tak sprawny jak obecnie. Od tego czasu branża gier mobilnych w Ameryce Południowej doświadczyła znacznego wzrostu i zmian, wraz z pojawieniem się nowych firm zajmujących się grami mobilnymi, zwiększonymi inwestycjami, ulepszoną infrastrukturą i szczególnym naciskiem na lokalizowanie gier.
Obecnie jesteśmy skonsolidowanym rynkiem, z profesjonalnymi aktorami i dyrektorami artystycznymi oraz różnymi międzynarodowymi graczami. Dzięki temu Keywords Studios w Brazylii stało się punktem odniesienia w naszej branży.
Czy jako eksperci w tej dziedzinie możecie nam powiedzieć, czym infrastruktura otaczająca gry różni się od tej, którą znamy w Wielkiej Brytanii czy USA i jak to wpływa na wasze lokalne strategie?
Jeśli chodzi o lokalizację i aspekty techniczne, w naszym przypadku nasza konfiguracja jest taka sama jak w przypadku naszych studiów w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Dzieje się tak dlatego, że współpracujemy z globalnymi klientami, którzy oczekują tego samego poziomu technicznego i obsługi, niezależnie od rynku, do którego adresują swoje produkty. Jeśli chodzi o aktorów, sesje nagraniowe i harmonogramy, każdy kraj ma własne zasady i przepisy, więc nasza lokalna struktura pomaga zapewnić, że zawsze przestrzegane są najlepsze lokalne praktyki.
Nawiązując do ostatniego pytania, czy możesz nam powiedzieć, co Keywords Studios zrobiło, aby ulepszyć infrastrukturę tworzenia gier mobilnych w Ameryce Południowej?
Keywords Studios zbudowało najnowocześniejszy obiekt w 2019 roku z 6 studiami nagraniowymi i reżyserką miksowania 5.1, oferując najlepszy sprzęt i usługi naszym talentom, dyrektorom artystycznym i klientom. Co jest również unikalne dla Keywords Studios, to nasze własne autorskie narzędzia do pre- i postprodukcji, które w rezultacie ogromnie zwiększają produktywność i wydajność.
Ostatecznie udało nam się zgromadzić wspaniały zespół kierowników projektów, ekspertów ds. kontroli jakości, koordynatorów ds. talentów, InfoSec, inżynierów nagrań i postprodukcji zarówno dla branży gier, jak i mediów i rozrywki. Z dumą oferujemy rozwiązanie lokalizacyjne „pod klucz” dla dowolnej wielkości gry; od indies po AAA, obejmujemy je wszystkie.
Wiele tytułów nie ma znacznie większej lokalizacji niż niektóre napisy i zmiany w interfejsie użytkownika. Dlaczego uważasz, że tak ważna jest pełna lokalizacja, aby uwzględnić głos i dodatkowy dźwięk?
Dla mnie, gdy gracz wchodzi w interakcję z grą w swoim ojczystym języku, doświadczenie, jakie ma, jest znacznie pełniejsze. Immersyjne doświadczenie, które zapewnia, stawia ich w centrum akcji, przeżywając i oddychając każdym szczegółem, jaki ma do zaoferowania gra. Dodatkowo lokalizacja zwiększa dostępność dla graczy, poprawia sprzedaż dla klientów i pokazuje szacunek dla różnic kulturowych. Świetne rozwiązanie pod każdym kątem!
Mając tytuły obejmujące 26 różnych krajów, jak trudno jest zrównoważyć projekty? I czy uważasz, że różne kraje w ogóle potrzebują różnych podejść?
Uważam, że naszym największym wyzwaniem, podobnie jak w przypadku wielu międzynarodowych firm, jest praca w różnych strefach czasowych. Różnica czasu między Azją a Ameryką Południową wynosi 12 godzin, przy czym Azja jest przed nami, więc czasami może to stanowić wyzwanie. Jednak firma Keywords wdrożyła podejście „podążaj za słońcem”, w którym różne zespoły z całego świata uczestniczą w tym samym projekcie, maksymalizując naszą zdolność do produkcji i dostarczania przez całą dobę. Jeśli chodzi o różne podejścia w różnych krajach, czasami można wyczuć różnice kulturowe w sposobie obsługi i organizacji projektów, co jest niezwykle korzystne, ponieważ możemy wymieniać się najlepszymi praktykami i dużo się uczyć.
Witryna Keywords Studios sugeruje chęć zostania „dostawcą usług technicznych”. Jak myślisz, jak możesz zmierzyć sukces tego celu w Ameryce Południowej?
Uważam, że w Brazylii osiągnęliśmy ten cel, jeśli chodzi o lokalizację dźwięku i tekstu, a także dubbing M&E. Jesteśmy przygotowani, aby oferować tylko to, co najlepsze, klientom każdej wielkości, w każdym kraju, w sposób efektywny kosztowo i terminowo. Wiemy jednak również, że musimy wyprzedzać postęp technologiczny, aby nasze sposoby pracy i usługi nadążały za duchem czasu.
Na koniec, jak widzisz przyszłość gier mobilnych w Ameryce Południowej? Jaką rolę, Twoim zdaniem, Keywords Studios będzie miało do odegrania w tej przyszłości?
Uważam, że przyszłość gier w Ameryce Południowej wygląda bardzo obiecująco, zwłaszcza w przypadku gier mobilnych. Wraz z ciągłym wzrostem wykorzystania smartfonów, łącznością 5G i rosnącą liczbą twórców gier mobilnych, Ameryka Południowa staje się kluczowym rynkiem.
Jestem przekonany, że słowa kluczowe mają do odegrania kluczową rolę, ponieważ dysponujemy wiedzą i zasobami, które pomagają twórcom gier i wydawcom radzić sobie z wyzwaniami naszego rynku oraz pomóc widzom poczuć się reprezentowanymi podczas grania w Pt-BR. Wreszcie, mam nadzieję, że pomogę rynkowi lokalizacyjnemu jeszcze bardziej dojrzeć i stworzyć miejsca pracy dla osób, które są zainteresowane wejściem na ten niesamowity i dynamiczny rynek.
Proszę bardzo, nasz czat z Marcio Sguilaro z Keywords Studios w Brazylii. Więcej interesujących rozmów z postaciami z branży znajdziesz w naszym wywiadzie z Yoko Taro, naszym wywiadzie dla Omega Strikers i naszym wywiadzie dla Monument Valley.